اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

حاشیه‌های تئاتر فجر| از علاقه خارجی‌ها به تاریخ ایران تا پروژه ناکامل پهنه رودکی

در روز چهارم جشنواره تئاتر فجر پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران افتتاح شد و مخاطبان به استقبال آثار بخش تئاتر ملل رفتند. مهمانان خارجی همه با علاقه به تماشای کارها نشستند و از تاریخ و تئاتر ایران گفتند.

حاشیه‌های تئاتر فجر| از علاقه خارجی‌ها به تاریخ ایران تا پروژه ناکامل پهنه رودکی

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، چهارمین روز از جشنواره تئاتر فجر با اجرای نمایش‌های بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و تئاتر ملل پیگیری شد. نمایش‌های «بیگانه در خانه»، «متساوی الساقین» ، «خوابگرد»، «ستاره شناس»، «است»، «باق وحش»، «ژنتیک» و «زندگی با طعم خردل» و... از جمله اجراهای روز چهارم جشنواره در بخش تئاتر صحنه ای بودند.

 

 *برگزاری آیین افتتاح پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران 
 

در این روز از جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر آیین افتتاحیه پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران برگزار شد. در این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: اینجا ایران است، کشوری که با افتخار دست دوستی به سوی جهانیان دراز کرده است، امیدوارم در این مدت که در ایران حضور دارید بتوانید آثار خوبی را تماشا کنید و با فرهنگ اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوید. 

نیل وندر لیندن تهیه کننده موسیقی، تئاتر و تجسمی که از کشور هلند در بخش بازار جشنواره حاضر است درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های تئاتر ایران و هلند گفت: تئاتر ایرانی از فرهنگ و تاریخ غنی این کشور سرچشمه می‌گیرد. شیوه داستان‌سرایی ایرانیان خاص خودشان است و این وجه مهمی است که در تئاتر ایرانی وجود دارد. البته تئاتر هلند نیز از تاریخ کشورش بهره می‌گیرد، اما همانند ایران بنای تئاترش بر تاریخ کشور استوار نشده است. از این رو تئاتر ایرانی برای من بسیار جالب توجه است.

این هنرمند ادامه داد: تئاتر هلند به نمایش‌ در انگلیس، فرانسه و آلمان شباهت دارد اما تئاتر ایران یگانه است. ایرانیان از گنجینه ادبیات خود و بزرگانی نظیر فردوسی، حافظ و مولانا وام می‌گیرند. ضمن این که با نمایش‌‌نویسان جهانی نظیر شکسپیر، گابریل گارسیا لورکا و برشت هم آشنا هستند و آثارشان را بر صحنه می‌برند.

*تبلیغات محیطی جشنواره تئاتر فجر در شهر
 

از روز نخست جشنواره تئاتر فجر تبلیغات شهری و محیطی آغاز شده است. همچنین تالارها و تماشاخانه‌های میزبان آثار جشنواره نیز با پوستر این رویداد آذین بسته شده‌اند. منتها آنطور که احساس می‌رود فضای اطراف تئاتر شهر و تالار وحدت و سایر سالن‌ها و حال و هوای تبلیغاتی این جشنواره را داشته باشد اینطور نیست ، البته پهنه رودکی نیز به سرانجام نرسیده است و آنطور که مسئولان شهرداری قولش را دادند از پهنه فرهنگی رودکی هیچ خبری نیست و در محدوده خیابان شهریار تا پارک دانشجو نه تنها اثری از جشنواره دیده نمی‌شود بلکه تردد در این منطقه نیز به دلیل راهسازی دشوار شده است.

 

 

شرایط تردد در این منطقه به گونه‌ای شده که خود دبیرخانه جشنواره فجر طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به بازسازی خیابان شهریار(پهنای رودکی) توسط سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه 11، از مخاطبانی که برای تماشای نمایش‌هایی که در تالار وحدت اجرا می‌شوند، درخواست می شود برای تماشای این آثار از خیابان حافظ(ورودی شرقی پارکینگ) و نرسیده به خیابان شهریار به محل اجرا بروند.

 

*جشنواره تئاتر فجر در سیستان و بلوچستان 


هموطنان سیستان و بلوچستانی همزمان با مخاطبان سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تهران، به تماشای آثار این رویداد در مناطق آسیب دیده از سیل نشسته‌اند. جشنواره تئاتر فجر در دوره سی و هشتم خود برای همدردی و افزایش نشاط اجتماعی در مناطق سیل زده، چند اثر خود از جمله نمایش خیابانی «بهار میاد» به نویسندگی و کارگردانی محمد برومند را رهسپار سیستان و بلوچستان کرده است.

 

*آغاز بخش تئاتر ملل
 

اجرای نمایش‌های بخش تئاتر ملل جشنواره تئاتر فجر با نمایش «سکوت» به کارگردانی پاول ژوکوتاک از کشور لهستان کلید خورد. نمایش «سکوت» امروز دوشنبه 14 بهمن ماه نیز ساعت 18 در محوطه پارکینگ تالار وحدت اجرا می شود. این نمایش درباره قربانی شدن انسان‌ها در فضایی دیکتاتوری است که در یک شب سرد تهران با سی دقیقه تأخیر و با حضور مدیران هنرهای نمایشی و جشنواره برگزار شد.

 


این نمایش با شادی آغاز شد و با کابوس به پایان رسید و در پایان نیز اتوبوس نمایشی زنان و مردان و کودکان به آتش کشیده شد.

«نمایشنامه‌های برگزیده فجر سی و هشتم» به چاپ رسید

 

در روز چهارم جشنواره تئاتر فجر خبر انتشار کتاب «نمایشنامه‌های برگزیده فجر سی و هشتم» که شامل سه نمایشنامه‌ برگزیده این رویداد است، منتشر شد. این کتاب زیرنظر مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش به نگارش درآمده و شامل متن کامل سه نمایشنامه منتخب جشنواره در دوره سی و هشتم می‌شود.


سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول